Starostwo Powiatowe w Augustowie

Szlaki rowerowe

„PIERŚCIEŃ ROWEROWY SUWALSZCZYZNY R65”

fot. - trasa R65

Długość: 319,4 km
na terenie powiatu augustowskiego 132 km (od km 152,9 do km 284,9)

0,0 km – Skrzyżowanie dróg przy kościele w Żegarach (tędy przebiega też Międzynarodowa trasa rowerowa EuroVelo R11), skręcamy w prawo.
0,2 km – Udajemy się drogą asfaltową biegnącą na północ przy jeziorze. Mijamy luźno położone zabudowania, wśród których sporo jest kwater agroturystycznych. Teren jest pofalowany, droga kręta. Po prawej stronie roztacza się piękny widok na rynnowe jezioro Gaładuś.
1,7 km – Początek wsi Radzicie, której pierwsza wzmianka pochodzi z 1595 r.
Jedziemy cały czas prosto mijając kolejne skrzyżowania, okazały dąb – pomnik przyrody, a po 300 m – drugi.
4,7 km – Jenorajście, jedziemy prosto.
6,4 km – Wjeżdżamy do Burbiszek. Szlak biegnie żwirówką przez wieś w stronę lasu.
9,0 km – Szlak biegnie prosto słabszą drogą żwirową wzdłuż jeziora Gaładuś. Jedziemy obok przeszklonej kapliczki z Jezusem w cierniowej koronie upadającym pod ciężarem krzyża. Mijamy dwa okazałe kasztanowce. Wjeżdżamy na wzniesienie. Po chwili roztacza się rozległy widok na okolicę: lasy, pola i jezioro Gaładuś, przez które przebiega tu granica polsko-litewska.
10,2 km – Szlak biegnie prosto drogą żwirową wzdłuż jeziora Gaładuś.
10,6 km – Na skrzyżowaniu dróg za jeziorem skręcamy w lewo drogę żwirową biegnącą do wsi Sankury. Droga w prawo prowadzi do przejścia granicznego z Litwą.
12,0 km – Przekraczamy kolejne skrzyżowanie żwirówek, jedziemy prosto. Po 300 m następuje zmiana nawierzchni na asfalt.
12,8 km – Mijamy bogato rzeźbiony litewski krzyż. Nieliczne zabudowania należą do wsi Sankury (pierwsza wzmianka z 1745 r.).
13,5 km – Wieś Buda Zawidugierska, jedziemy prosto.
14,4 km – Skrzyżowanie drogi asfaltowej i szutrowej, jedziemy łukiem drogi asfaltowej.
15,3 km – Skrzyżowanie dróg w Widugierach, jedziemy prosto, w kierunku Sejn, następnie skręcamy w prawo w asfaltówkę prowadzącą do miejscowości Przystawańce.
16,6 km – Tauroszyszki, jedziemy prosto wśród pól i zarośli, mijając kolejne skrzyżowania, teren jest pagórkowaty.
18,9 km – Skrzyżowanie dróg asfaltowych we wsi Przystawańce, na wprost przystanek PKS, szkoła podstawowa z litewskim językiem nauczania z prawej strony; skręcamy w lewo. Jedziemy cały czas prosto mijając dwa skrzyżowania dróg.
22,0 km – Kompocie (dawniej Stary Kampoc, wieś w starostwie sejwejskim, wspomniana w 1642 r.) mijamy piękny drewniany krzyż. Po chwili przejeżdżamy obok gospodarczego budynku z glinobitki, czyli ścian formowanych z brył ziemi układanych na mokro (także bez szalunku) i uklepywanych.
Mijamy z lewej strony jezioro Kompocie, zwane też Ogórki Sto metrów dalej, przy drodze, znajduje się granitowy pomnik z datą 11 marca 1990 roku i napisem w języku litewskim: „Odrodzenie niepodległości Litwy”.
24,2 km – Trakiszki, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i jedziemy obok nowego i starego dworca kolejowego. Stacja kolejowa w Trakiszkach została wybudowana w latach 1896–1898. Po chwili dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo w kierunku Puńska. Przejeżdżamy tory kolejowe linii Warszawa – Kowno.
26,2 km – Początek Puńska, po 200 m z prawej strony mijamy skansen. Po zwiedzeniu skansenu jedziemy ulicą Szkolną, Mickiewicza, Strażacką.
28,5 km – Wyjeżdżamy z Puńska, szlak biegnie prosto drogą asfaltową.
30,3 km – Wojciuliszki, cały czas jedziemy asfaltówką prosto mijając kolejne skrzyżowania.
31,7 km – Skrzyżowanie drogi asfaltowej i żwirowej, skręcamy w lewo w żwirówkę. Jedziemy szerokim gościńcem, pod górę, wśród pól, łąk i pastwisk, mijając pojedyncze, niewysokie przydrożne krzyże, z napisami najczęściej w języku litewskim. Przez kilka kilometrów droga prowadzi raz w górę, raz w dół; pokonujemy tu spore wzniesienia.
Wjeżdżamy na wzniesienie, z którego roztacza się piękny widok na dwa pobliskie jeziora oraz na Litwę. Droga prowadzi w dół, następnie dość stromo pod górę.
33,0 km – Wojponie, jedziemy prosto droga żwirową.
34,8 km – Jegliniec, na skrzyżowaniu jedziemy łukiem w lewo.
34,9 km – Przy niewysokim krzyżu z 1936 roku ponownie kierujemy się w lewo. Po 400 m na kolejnym skrzyżowaniu ponownie w lewo.
35,5 km – Zakręt drogi żwirowej w prawo; przejeżdżamy obok jednego z największych i najbardziej okazałych grodzisk jaćwieskich na Suwalszczyźnie. Ze wzgórza rozległa panorama okolicy.
37,8 km – Podwojponie, skręcamy w prawo.
38,3 km – Przekraczamy drogę krajową nr 8 Suwałki – Budzisko (należy zachować tu szczególną ostrożność z powodu dużego ruchu samochodów ciężarowych) i kierujemy się żwirówką na zachód (razem z zielonym szlakiem pieszym Wiżajny – Sadzawki).
39,0 km – Budzisko. Skrzyżowanie dróg żwirowych obok gospodarstwa, skręcamy w lewo i jedziemy żwirówką.
39,4 km – Koniec wsi Budzisko i drogi żwirowej (w lewo wjazd do gospodarstwa). Jedziemy dalej prosto drogą polną o trudnej nawierzchni (bardzo wyboista, błotnista i miejscami kamienista).
40,1 km – Na skrzyżowaniu dróg polnych, skręcamy w prawo. Przez nieco ponad kilometr jest to trudny odcinek szlaku: droga jest kamienista, po opadach atmosferycznych rozmyta, glina utrudnia jazdę.
40,4 km – Majdan, skrzyżowanie drogi polnej, żwirowej oraz dwóch wjazdów do gospodarstw, skręcamy w prawo w żwirówkę.
41,6 km – Kupowo Małe, jedziemy prosto żwirówką mijając skrzyżowania oraz krzyż metalowy.
44,8 km – Na skrzyżowaniu dróg żwirowych skręcamy w lewo. Po chwili przekraczamy most na rzeczce „Szelmenka”.
Szelmentka – lewy dopływ Szeszupy, do której wpada już na terenie Litwy. Jedziemy (przez krótki odcinek lasem), uważając na kolejnych krzyżówkach na znaki szlaku.
45,2 km – Mijamy Kupowo.
46,9 km – Wjeżdżamy do lasu, na krzyżówce dróg, skręcamy w lewo. Po 200 opuszczamy las i jedziemy lekkim łukiem w prawo.
48,7 km – Folusz, skręcamy w lewo i jedziemy prosto drogą asfaltową.
49,8 km – Rutka-Tartak, jedziemy prosto dotychczasową drogą. Po lewej mijamy położony na zboczu cmentarz.
Skrzyżowanie dróg asfaltowych w centrum Rutki-Tartaku (Szypliszki – Wiżajny oraz Folusz – Suwałki) i skręcamy w prawo.
52,4 km – Potopy, jedziemy prosto mijają kolejne skrzyżowania, mijamy z prawej strony dwa jeziora: Pórwinek i Potopy.
54,4 km – Mijamy Sikorowiznę i Michałówkę. Droga opada w dół. Mijamy rzeczkę Wigrę, lewy dopływ Szeszupy, oraz pojedyńcze zabudowania, wiele z nich to agroturystyczne.
Na odcinku Potopy – Wiżajny rozległy widok na dolinę Marianki, a także na stronę litewską. Jedziemy wąskim, o gładkiej powierzchni asfaltem wśród pól, pastwisk, czasem niewielkich bagien. Na zachód od drogi leży teren Gór Sudawskich, gdzie można zobaczyć wzgórza o wysokościach ponad 250 m n.p.m., nierzadko pocięte jarami i wąwozami.
57,0 km – Ejszeryszki, przy przystanku autobusowym skręcamy w lewo. Jedziemy prosto pokonując skrzyżowania naszej asfaltówki z drogami lokalnymi. W dali widoczna Góra Rowelska z wiatrakami. Droga opada łagodnie w dół.
62,8 km – Tablica z przebiegiem szlaku przed Urzędem Gminy w Wiżajnach, skręcamy w lewo. Następnie przy przystanku PKS w prawo w kierunku OSP Wiżajny. Na skrzyżowaniu przy parkingu skręcamy w lewo.
64,2 km – Mijamy krzyżówkę drogi asfaltowej, żwirowej i szutrowej. Na następnym skrzyżowaniu asfaltówek skręcamy w prawo a po 200 m w lewo.
64,8 km – Opuszczamy Wiżajny, po 300 zjeżdżamy w prawo z drogi asfaltowej w żwirową. Jadąc prosto, po około 9 km dojechalibyśmy do Smolnik i Suwalskiego Parku Krajobrazowego.
66,5 km – W miejscowości Wiżgóry, niedaleko od drogi, widać zarośnięty drzewami cmentarz ewangelicki.
68,2 km – Leszkiemie, jesteśmy na szczycie wzniesienia, jedziemy prosto.
69,3 km – Na krzyżówce żwirówek, wybieramy lewe ramię.
70,1 km – Mijamy kolejno wsie Mauda i Użmauda. Po lewej stronie podziwiamy jezioro Mauda.
73,5 km – Pobłędzie, skręcamy lekko w prawo i jedziemy przez wieś. Po lewej stronie jezioro Pobłędzie.
74,4 km – Skrzyżowanie dróg żwirowych, skręcamy w prawo i jedziemy starym wiaduktem nad dawnymi torami kolejowymi.
75,4 km – Rozjazd dróg, skręcamy w lewo. Po 400 m mijamy pozostałości dawnego folwarku i PGR Skajzgiry.
77,6 km – Degucie, jedziemy łukiem drogi żwirowej w kierunku dawnego folwarku. Po 100 m, przy zabudowaniach, skręcamy w drogę betonową, która po 100 m przechodzi w żwirową, wysadzaną wysokimi drzewami.
78,1 km – Opuszczamy Degucie. Po 300 m wjeżdżamy do Puszczy Rominckiej, odcinek drogi prowadzący lasem mieszanym.
78,8 km – Skrzyżowanie dróg żwirowych w lesie, skręcamy lekko w lewo.
81,1 km – Mijamy stary wiadukt nad dawnymi torami kolejowymi. Koniec odcinka leśnego. Teren jest pagórkowaty, pokryty łąkami, polami, pastwiskami, urozmaicony laskami.
81,6 km – Golubie, skręcamy w prawo.
82,2 km – Po prawej stronie stary wiadukt nad dawnymi torami kolejowymi.
84,2 km – Maciejowięta, skręcamy w prawo. Skrzyżowanie dróg żwirowych w centrum wsi, jedziemy prosto; po 100 m początek asfaltu.
86,2 km – Wiadukty Stańczyki, jedziemy łukiem drogi asfaltowej w lewo, w kierunku zabudowań wsi.
86,6 km – Skrzyżowanie drogi asfaltowej, żwirowej i wjazdu do „Zajazdu Stańczyki”, skręcamy w lewo w żwirówkę. Po chwili opuszczamy Stańczyki.
86,7 km – Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, a po 200 m w lewo. Na następnej krzyżówce ponownie w lewo, droga przez około 200 m biegnie lasem. Po prawej stronie wyłania się przed nami jezioro Boczne.
91,2 km – Przerośl, skręcamy w lewo, następnie w prawo w ul. Wielką. Osiągamy rynek w Przerośli, gdzie znajduje się tablica informacyjna z przebiegiem szlaku.
91,8 km – Przecinamy rynek, skręcamy w lewo, a następnie w prawo w ul. Dworną.
92,6 km – Wyjeżdżamy z Przerośli.
93,1 km – Na skrzyżowaniu asfaltówek, skręcamy w prawo. Z lewej strony widać jezioro Krzywólka, warto na chwile zjechać ze szlaku, jadąc w lewo po 100 m dotrzemy do plaży i miejsca odpoczynku nad jeziorem.
Wracamy na szlak. Jedziemy łukiem asfaltówki w prawo, a następnie w lewo. Droga jest kręta i opada w dół, teren – pofałdowany.
96,2 km – Wjeżdżamy do Rakówka. Za skrzyżowaniem we wsi nawierzchnia zmienia się na żwirową.
98,1 km – Początek lasu mieszanego, jedziemy prosto.
99,1 km – Wyjeżdżamy z lasu i osiągamy Białe Jeziorki. Na krzyżówce wybieramy lewą żwirówkę.
100,6 km – W miejscowości Czarne przejeżdżamy obok jeziora o tej samej nazwie.
101,8 km – Skrzyżowanie dróg żwirowych i drogi szutrowej, skręcamy w lewo w szutrówkę.
102,5 km – Opuszczamy Czarne, skręcamy w prawo w drogę asfaltową.
103,4 km – Supienie, jedziemy łukiem drogi asfaltowej w lewo. Po lewej stronie drogi leży jezioro Rospuda Filipowska.
106,1 km – Początek lasu na końcu wsi. Jedziemy prosto mijają odchodzące w prawo drogi leśne.
107,2 km – Opuszczamy las, cały czas jedziemy prosto asfaltówką.
108,0 km – Wieś Wólka, a po lewej stronie jezioro Rospuda.
110,1 km – W Filipowie ulicą Wólczańską wjeżdżamy na Plac Stefana Batorego. Znajduje się tutaj tablica informacyjna z przebiegiem szlaku, skręcamy w lewo. Pokonujemy kolejno ul. 1 Maja, most na Rospudzie i ul. Fabryczną.
113,1 km – Koniec Filipowa, skręcamy w drogę szutrową.
115,7 km – Szafranki, przekraczamy skrzyżowanie. Na kolejnym skrzyżowaniu dróg brukowanych skręcamy w prawo. Po 100 m przekraczamy most na Rospudzie, następuje tutaj zmiana nawierzchni na żwirową.
116,7 km – Garbaś, skręcamy w lewo w drogę żwirową i jedziemy wzdłuż jeziora Garbaś.
117,8 km –  Jedziemy żwirówką prosto, po 100 m wjeżdżamy do lasu.
118,2 km – Koniec lasu a po 300 m początek wsi Matłak, ponownie przejeżdżamy mostek na Rospudzie.
119,4 km – Skrzyżowanie dróg żwirowych i wjazdu do gospodarstwa, skręcamy w prawo w słabą drogę żwirową biegnącą wzdłuż jeziora Garbaś.
120,1 km – Skrzyżowanie dróg żwirowych, skręcamy w lewo. Po prawej stronie drogi most na Rospudzie. Znajduje się tutaj węzeł z  niebieskim szlakiem pieszym łączącym Augustów z Pluszkiejmami.
120,3 km – Rozjazd dróg leśnych, jedziemy prosto środkową drogą. Koniec wspólnego odcinka z niebieskim szlakiem pieszym.
120,4 km – Skrzyżowanie dróg leśnych, jedziemy w prawo.
120,6 km – Jedziemy prosto. Po chwili ponownie spotykamy znaki niebieskiego szlaku pieszego.
123,3 km – Bakałarzewo. Wjeżdżamy ulicą Filipowską. Po 300 m skręcamy w prawo, droga prowadzi nas do parku w centrum miasteczka. Znajduje się tutaj tablica informacyjna z przebiegiem szlaku.
124,3 km – W centrum Bakałarzewa, przy kościele, skręcamy w prawo, a po 0,5 km, przy cmentarzu, w drogę asfaltową w kierunku Karasiewa.
127,6 km – Przed Kotowiną skręcamy w lewo przed mostem w drogę żwirową w kierunku Starej Kamionki. Przez około 600 m jedziemy przez obszar planowanego rezerwatu „Ruda”.
128,6 km – W Kamionce Starej skręcamy w prawo, w drogę asfaltową. Kolejno przejeżdżamy przez Wólkę-Folwark i Rabalin.
135,4 km – Sikory, jedziemy prosto drogą asfaltową.
137,9 km – Skrzyżowanie dróg przed wsią Chodźki, jedziemy prosto asfaltem. Po 900 m przekraczamy przejazd kolejowy relacji Suwałki – Olecko.
140,2 km – Skrzyżowanie dróg, skręcamy w prawo. Po 100 m wjeżdżamy do Raczek.
141,1 km – Skrzyżowanie dróg w centrum Raczek, skręcamy w lewo w ul. 1 Maja.
143,0 km – Dowspuda, jedziemy obok drogi prowadzącej do pozostałości (portyk, wieża, kordegarda) po zespole pałacowo-parkowym hrabiego Ludwika Michała Paca. Znajduje się tutaj węzeł szlaków rowerowych: R65, niebieskiego Dowspuda – Stary Folwark oraz lokalnego czerwonego.
Wyprawę kontynuujemy tuż za skrzyżowaniem, drogą żwirową prowadzącą w kierunku Szkocji. Jedziemy terenem lekko pofałdowanym wśród pól i niewielkich zadrzewień.
143,3 km – Początek miejscowości Szkocja.
145,3 km – Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i jedziemy drogą asfaltową.
146,9 km – Rozjazd dróg przy sklepie spożywczym we wsi Wronowo. Jedziemy łukiem w lewo wąską drogą pokrytą asfaltem dobrym do jazdy rowerem. Mijamy luźno położone zabudowania wsi, niewielkie sady, a następnie łąki, pastwiska, pola uprawne, pojedyncze mokradła.
149,1 km – Skrzyżowanie w miejscowości Wysokie, jedziemy prosto.
150,1 km – Rozjazd dróg 50 m za przystankiem PKS Korytki. Łukiem skręcamy w lewo. Mijamy charakterystyczne dla tego rejonu niewielkie, drewniane lub murowane budynki, w których suszy się tytoń.
152,9 km – Skrzyżowanie dróg asfaltowych we wsi Pruska Mała. Szlak prowadzi prosto. Na tym odcinku pokonujemy sporo zakrętów.
154,3 km – Początek miejscowości Posielanie. Nieco dalej skrzyżowanie dróg asfaltowych. Należy tu uważać, gdyż dojeżdżamy do drogi z pierwszeństwem przejazdu. Skręcamy w prawo, w drogę asfaltową do wsi Rutki Nowe.
156,3 km – Na skraju wsi Grabowo mijamy skrzyżowanie z drogą asfaltową do Biernatek. Szlak prowadzi prosto.
159,3 km – Przystanek PKS w Rutkach Starych, miejscowości o zwartej zabudowie. Osiemset metrów dalej przejeżdżamy obok szkoły podstawowej.
161,1 km – W Rutkach Nowych przecinamy drogę asfaltową Augustów– Ełk. Należy zachować tu szczególną ostrożność.
163,4 km – Odcinek szlaku prowadzący około 1,5 km przez ładny las: najpierw asfaltem, potem szeroką żwirówką.
165,6 km – Na skraju lasu jedziemy prosto.
166,5 km – Reszki, rozjazd dróg przy ciekawym (odlewany, zdobiony aniołami) krzyżu. Na łuku drogi szlak skręca w prawo, pod górę. Jedziemy przez atrakcyjnie położoną przy jeziorze wieś o zwartej zabudowie.
168,5 km – Rozjazd dróg we wsi Łabętnik. Przy kapliczce z czerwonej cegły jedziemy łukiem w prawo.
169,0 km – Dojeżdżamy do drogi asfaltowej Bargłów Kościelny– Borzymy i skręcamy w nią w lewo. Jedziemy szosą asfaltową, mijając pojedyncze zabudowania, pola uprawne; w oddali, po lewej, widać las.
171,4 km – Pomiany, zlewnia mleka. 400 m za nią skręcamy w drogę gruntową w prawo. Jedziemy nieco węższą drogą asfaltową.
172,3 km – Przejeżdżamy obok murowanej kapliczki. Jedziemy wśród pól uprawnych, zarośli. Mijamy zabudowania wsi Żrobki, a następnie Solistówkę.
176,2 km – W Barszczach przecinamy drogę krajową Grajewo – Suwałki. Po prawej stronie leży rynnowe jezioro Dreństwo. Po przejechaniu 600 m skręcamy w prawo, w węższą drogę asfaltową.
179,4 km – W miejscowości Dreństwo, na rozwidleniu dróg, kierujemy się w lewo, w drogę żwirową.
Za wsią jedziemy główną żwirówką. Teren raczej płaski, mijamy łąki, pastwiska, kępy drzew i czasami bocianie gniazdo.
183,1 km – Przejeżdżamy (należy zachować ostrożność!) szosę asfaltową Kroszewo – Wólka Karwowska.
184,2 km – Początek asfaltu w miejscowości Pruska.
184,3 km – Pruska, na rozwidleniu dróg przy kościele kierujemy się prosto, obok cmentarza. Po 600 m przejeżdżamy przez skrzyżowanie Barszcze– Tajno Jeziorne.
185,3 km – Początek miejscowości Tajno Stare. Jedziemy prosto, mijając kolejne skrzyżowania.
187,6 km – Od skrzyżowania z drogą Tajno Łanowe – Tajenko jedziemy drogą szutrową.
188,3 km – Na skrzyżowaniu dróg przy szkole podstawowej w Tajnie Łanowym kierujemy się prosto (razem ze Międzynarodową trasą rowerową EuroVelo R11). Na kolejnym skrzyżowaniu jedziemy prosto drogą żwirową.
190,8 km – Początek lasu, który towarzyszy nam przez około 2,1 km.
193,0 km – Przed śluzą Sosnowo na Kanale Augustowskim, po lewej stronie, mijamy domek operatora śluzy. Przejeżdżamy śluzę. Jedziemy łukiem w prawo.
193,8 km – Most na Netcie.
197,5 km – W miejscowości Kopiec dojeżdżamy do drogi asfaltowej Białobrzegi – Dolistowo i skręcamy w prawo. Szlak R11 odchodzi w lewo, na północ, w kierunku Augustowa. Jedziemy do Wrotek, prawie cały czas lasem.
200,3 km – Przed końcem miejscowości Wrotki, przy przystanku PKS, przed kamienno-drewnianą kapliczką, skręcamy w lewo, w drogę leśną. Drogę otacza las mieszany, z przewagą sosen i świerków, z bogatym podszytem.
202,1 km – Pomnik z 1994 roku, poświęcony leśnikom wywiezionym na Sybir. Po 800 metrach wyjeżdżamy z lasu. Po następnych 400 m jedziemy krótkim odcinkiem o brukowanej nawierzchni.
203,7 km – Dojeżdżamy do drogi asfaltowej Mogilnice – Sztabin. Przy drewnianej kapliczce skręcamy w lewo.
204,5 km – Jaminy, skrzyżowanie przy zabytkowym, drewnianym kościele. Szlak prowadzi drogą główną łukiem w lewo, po stu metrach przecina drogę do wsi Czarniewo (stoi tu odnowiona kapliczka z 1835 r.) i dalej biegnie prosto.
205,8 km – Przy drodze do wsi Czarny Las mijamy kolejną kapliczkę zrębową z 1837 roku.
207,7 km – Opuszczamy las (mieszany, rosną w nim dęby, świerki), który towarzyszył nam przez ponad 2,3 km. Pod lasem stoją suszarnie tytoniu.
210,6 km – Centrum Sztabina, Plac K. Brzostowskiego, Izba Regionalna Ziemi Sztabińskiej, kościół w stylu neogotyckim, pobudowany w latach 1905–1910. Przed parkiem, w którym stoi pomnik Karola Brzostowskiego, skręcamy w prawo, następnie w lewo.
210,7 km – Dojeżdżamy do drogi krajowej nr 8 (ze względu na duże natężenie ruchu należy zachować szczególną ostrożność!). Kierujemy się drogą asfaltową w kierunku Lipska, przejeżdżając obok pomnika poświęconego żołnierzom AK. Jedziemy przez wsie: Krasnoborki, Wolne, Jasionowo, wzdłuż doliny Biebrzy z prawej strony.
219,5 km – Skrzyżowanie przy kościele i cmentarzu w Krasnymborze.
220,8 km – Przejeżdżamy przez most na Lebiedziance.
221,0 km – Przejeżdżamy przez tory kolejowe linii Białystok – Augustów. Za nimi, na skrzyżowaniu, kierujemy się łukiem w prawo.
221,4 km – Na rozjeździe dróg: Sztabin – Lipsk – Jastrzębna Pierwsza szlak skręca łukiem w lewo.
223,9 km – Jastrzębna Druga, przystanek PKS. Jedziemy traktem brukowanym.
232,9 km – Wjeżdżamy do Lipska. Przejeżdżamy ul. Kościelną, obok kościoła, przez Rynek, dalej ul. Grodzieńską, obok cmentarza.
237,4 km – W Dulkowszczyźnie dojeżdżamy do drogi nr 644 Augustów– Lipszczany i skręcamy w nią w prawo.
243,9 km – W Rygałówce skręcamy w lewo, w drogę żwirową.
245,5 km – Przejeżdżamy przez Lipsk Murowany.
249,1km – Na skrzyżowaniu we wsi Kopczany wjeżdżamy na drogę asfaltową.
251,8 km – Na końcu Bartnik skręcamy w lewo w drogę brukową i po chwili przejeżdżamy przez Starożyńce.
259,1 km – Przejeżdżamy mostek na Wołkuszance (prawy dopływ Czarnej Hańczy; jej źródła znajdują się na Kuriańskim Bagnie; niemal w całym swoim biegu płynie przez lasy).
261,3 km – Wjeżdżamy do miejscowości Rubcowo.
268,1 km – Wyjeżdżamy z lasu, mijamy leśniczówkę Łozy.
270,4 km – Rozjazd dróg w Gruszkach, skręcamy w prawo (jedna z dróg prowadzi do śluzy Tartak).
274,7 km – W Rudawce skręcamy w lewo. Jadąc prosto, w kierunku granicy państwa, obejrzelibyśmy śluzę Kurzyniec, graniczną śluzę polsko-białoruską.
275,5 km – Przejeżdżamy Kanał Augustowski, śluzę Kudrynki.
278,9 km – Jesteśmy we wsi Muły. Jedziemy między jeziorami: Głębokim i granicznym – Szlamy.
279,1 km – Most na Szlamicy. Jedziemy cały czas Puszczą Augustowską.
281,9 km – Mijamy zabudowania leśniczówki Muły.
282,0 km – Niedaleko Rygoli, na skrzyżowaniu dróg: Muły – Rygol oraz do śluzy Tartak, skręcamy w prawo. Stąd leśnym gościńcem jedziemy aż do Gib.

284,9 km – Na skrzyżowaniu dróg przy leśnej kapliczce jedziemy prosto. Za ok. 0,5 km skrzyżowanie z drogą do Frącek, jedziemy prosto.
287,9 km – Skrzyżowanie dróg leśnych przy drewnianym krzyżu, kierujemy się prosto.
298,1 km – Giby, początek asfaltu, skręcamy w prawo w kierunku Zelwy
298,3 km – Rozjazd dróg asfaltowych.
302,0 km – Przejeżdżamy obok pola namiotowego i tablicy rezerwatu „Tobolinka”.
303,5 km – Koniec lasu, działki rekreacyjne nad jeziorem Zelwa.
304,0 km – Początek zabudowy wsi Zelwa, z licznymi przykładami budownictwa drewnianego.
304,4 km – Znajdujemy się na rozjeździe dróg tuż przy moście na Marysze, skręcamy w lewo na północ.
305,9 km – Przejeżdżamy przez most na Marysze.
306,6 km – Początek lasu, rezerwat przyrody „Łempis”, obejmujący jeziora: Stulpień, Łeptupis i Łempis oraz otaczające je szuwary Początek lasy w zatorfionej rynnie lodowcowej.
308,2 km – Początek miejscowości Wigrańce.
309,3 km – Początek miejscowości Dubowo.
312,0 km – Berżniki, mijamy drewniany kościół.
312,4 km – Na rozjeździe dróg skręcamy w lewo (szlak biegnie równocześnie z drogą prowadzącą do granicy państwa).
313,0 km – Skręcamy w prawo, w drogę prowadzącą do Ogrodnik.
313,3 km – Początek Hołny Wolmera.
315,3 km – Wjeżdżamy do Ogrodnik.
317,1 km – Dojeżdżamy do drogi krajowej nr 16 Augustów – Ogrodniki i skręcamy w lewo przy jeziorze Hołny.
317,2 km – Zjazd z drogi krajowej w drogę szutrową przy jeziorze Hołny.
319,1 km – Skrzyżowanie przed Żegarami, tu dochodzi z prawej Międzynarodowa trasa rowerowa EuroVelo R11, jedziemy prosto.
319,5 km – Żegary, kościół, rozjazd dróg. Koniec szlaku.

grupa rowerzystów przed rajdem

 

Przejdź do treści